Recept: Zucchinisoppa

Publicerat: 2013-05-11 Kl: 11:52:00 | I kategori: Allmänt


Häromdagen när jag var på Ica så såg jag Zucchini för 5 kr styck. Jag köpte 3 stycken. Igår så bestämde jag mig för att göra soppa på Zucchinin då mina barn älskar soppa. Den var så uppskattad av dem att det blev ingen soppa kvar alls. Noel åt 3 portioner och Levi åt 2 portiner. Även jag och Jonas gillar soppa väldigt mycket occh lagar det ganska ofta gillade den. Här kommer receptet om någon är sugen på att göra den.


Zucchinisoppa

3 st Zucchini
1 stor gul lök
2 st hönsbuljongtärningar
1 liter vatten
salt och peppar
2 dl grädde (alternativt 200g creme fraiche eller philadelfia ost)

Skala och hacka gul lök och stek den i lite smör i en stor kastrull. Dela Zucchinin i skivor och sedan i små bitar. Lämna några skivor som du steker efteråt. När löken blivit mjuk lägger du i bitarna av zucchinin. Låt den fräsa till i kastrullen. Lägg i hönsbuljongen och häll på ca 1 liter vatten. Låt koka ihop.
När Zucchinin blivit mjuk mixar du soppan med en stavmixer tills den blivit slät. krydda med salt och peppar. Eventuellt vitlök om du gillar det.
Vi avslutade med 200g creme cheese (philadelfiaost) som vi rörde ner i soppan innan servering.
Stek skvorna med zucchinin som du lämnade i stekpannan med lite smör på båda sidorna. Vi gjorde även krutonger till soppan i stekpannan. Vid servering hade vi krutonger och stekt zucchini i soppan och en klick creme fraiche.

Låt soppan smaka!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0