Gråter av allt ont!

Publicerat: 2009-11-08 Kl: 23:36:33 | I kategori: Noel


Det började redan i torsdags. Vi hade varit på föräldragrupp som vi alltid är på torsdagar. Det brukar pigga upp en och man är oftast glad när man går därifrån. Men idag var det en annan känsla i kroppen. Jag var fortfarande glad men kände att något inte riktigt stämde. Vi åt lunch innan vi skiljdes åt. Hämtade Noel från förskolan. Han ville inte hem. Mycket prat om prickar eftersom det går mycket vattkoppor och andra virus där. Men det visade sig att den prick dom misstänkte för Noel var något annat. Levi blev varm och arg, trött, hungrig. Fick efter en lång stund Noel att klä på sig och följa med hem. Väl hem brister de efter ytterligare motgångar. Sakerna står inte på rätt plats och hallen ser ut som ett slagfält (vi håller på att måla om) hela nedervåningen ser ut som ett slagfält. Levi är hungrig och bara skriker. Ger honom mat innan jag tillslut sätter mig på golvet och det bara brister. Panikångest. Nånstans så bara brister de, man orkar inte ta mer. Kroppen orkar inte samla sig. Fick inte tag på Jonas ringde mamma som skulle komma över Hon kom samtidigt som Jonas. Panikångesten sjönk och dom lugnar mig. Kvällen löper ut. Får veta att Tess son Colin ramlat och slagit sig i munnen/tandköttet så det bara blöder. =( Tur att det gick bra trots allt!

Fredagen började bättre. Vi åkte ner till Öppna förskolan. Korten vi tog hade kommit och dom var bättre än jag väntat mig. Vi var där och lekte med Tess och Nattis (Colin var hemma med sin pappa och vilade upp sig efter gårdagen) Barnen hade jätteroligt målade, sjöng busade och "lagade mat". Tillslut blev vi hungriga och gick och åt lunch. Mia kom och vi åt tillsammans alla 3 och barnen. Noel åt riktigt bra! Var längesedan han åt så bra! Han somnade i vagnen och Levi var vaken (han somnade på en gång efter all lek på Öppna förskolan) Vi satt och pratade jag, Tess och Mia om massa roligt. Tess åkte hem med Nattis som behövde sova. Jag och Mia satt kvar Levi var så snäll och satt i knät och myste och Noel sov fortfarande.

Efter en massa prat och skojande kommer en kompis till Mia uppspringande från rulltrappan och hämtar Mia
-Mia kom Kevin, vaccinet.

Dom rusar iväg.
Jag och en annan kompis till Mia som kommit upp till oss packade ihop alla våra grejer. Noel hade precis vaknat. Skyndade så fort vi kunde. Visste inte åt vilket håll vi skulle. Ser plötsligt en folkmassa och man hoppades nästan att det inte var dit vi ska. På golvet sitter en gråtande förskräckt förtvivlad mamma med sin son i famnen helt livlös. Det var Mia med sin Kevin. Han bara låg där i hennes armar, helt vit och rör sig inte. Jag ser hur både Mia och Kevins pappa ger honom mun mot mun metoden. Hör Mia skrika:
- Han dör, han försvinner från mig...

Med Noel i famnen sätter jag mig bredvid Mia. Försöker hjälpa till, tar av honom skorna och ingen rörelse. En annan kompis har ställt sig med min vagn med Levi i. Jag skakar i hela kroppen. Kevin börjar andas och folk skriker att han får färgen tillbaka. Folk har ringt ambulans, sjuksystrar som varit och handlat i centrum sitter bredvid och lugnar båda föräldrarna. Folk samlas runt omkring och alla vill se.  Vi är flera som försöker få undan allt folk. En kompis till Mia står med en kartongbit och viftar så det blåser på dom. Alla är vi oroliga och tårarna är så nära att jag tror det måste varit chocken höll dom borta. Tillslut kommer ambulansen. Kevin läggs upp på bår och jag kramar om Mia och ger henne Kevins skor. Önskar dom all lycka och pussar henne på kinden. Dom åker iväg. Berättar för Noel att hans kompis Kevin ska åka till doktorn.

På väg ut till bilen ringer jag och gråter till Jossan och berättar vad som hänt. Kommer hem och berättar för Jonas gråter fortfarande. Ringer till Tess och berättar. Alla blir vi oroliga för hur det går...
Skräcken och obehaget sprider sig i kroppen. Har aldrig sett något så läskigt. Han såg inte ens ut att leva så vit och ledlös men såg ändå lugn och trygg ut. Han var i famnen på sina föräldrar som gjorde allt i sin makt för att få honom att andas igen.


Får sms på kvällen att det gått bra på sjukhuset och att det var en på grund av vaccinet han tog 2 dagar tidigare. han fick ett krampanfall och blev medvetslös. Ni kan läsa mer om allt på Mias blogg, jag gråter varje gång jag läser det hon skriver om händelsen. Ni kan även läsa om det på AFTONBLADET.
(och i papperstidningen idag söndag)

Har svårt att sova på kvällen. Tankarna finns hos Kevin och hans familj! Vi pratar mycket om det som hänt och om vaccineringen. Ska man eller ska man inte?! Snart ska man även få vaccinera barn under 3 år. Det som hände Kevin är ovanligt men självklart blir man orolig. Det som Kevin och hans familj gått igenom är otroligt svårt och dom var riktigt STARKA under hela tiden!

På lördagen gick fortfarande tankarna hos Kevin och hans familj. Tankar, funderingar, oro, stress... slutade i MIGRÄÄÄN!
Blev sängliggandes med svår migrän hela lördag eftermiddagen och kväll. Spydde flera gånger och mådde riktigt dåligt. Vaknade på söndagen och mådde bättre. Hoppas alla spänningar släppt och all oro sakta men säkert försvunnit. Farsdag är det oxå. Blev tyvärr ingen frukost på sängen för Jonas som tog hand om både mig och våra barn igår! Vi har haft en riktigt mysig dag tillsammans.



Dagens jobbigaste händelse
Jonas åkte iväg och tränade. Det var dags för Levi att få sin välling. Gör iordning den som vanligt. Sätter mig i soffan och ger honom den. Noel står i köket på en stol och leker med vatten. Han skrattar och har roligt. Efter en kort stund hör jag hur han hostar och hostar, försöker andas men de går inte. Jag springer med Levi under armen som skriker för att jag tog ifrån honom vällingen. Noel står på stolen fullt med vällingpulver i hela munnen och kan inte andas. Jag ryker tag i Noel försöker dunka honom i ryggen. Sätter ner Levi som skriker så att han blir alldeles röd i ansiktet. PANIK!!! Noel vänder jag upp och ner på och försöker få ut allt pulvet han har i munnen. Det har ju satt sig som STOPP för andningen. Försöker lyssna noga efter att han andas men svårt eftersom Levi skriker så mycket. Ser att han andas och han ser alldeles färdig ut. han pekar på vattnet att han vill dricka. Får inte fram några ord innan han fått i sig vattnet. Hela min kropp skakar och jag vet inte vad jag ska säga. Det rinner tårar från mina kinder. Jag kramar om Noel och säger att jag älskar honom och att man inte ska äta vällingpulver. Vi sätter oss på golvet och tar upp Levi till oss som lugnar sig... Allting gick bra!

(Ringer Jonas och berättar, sedan mamma som kommer över fort.)


bråka inte över småsaker Tänk vad allt kan förändras på bara någon sekund. Krama alla era nära och kära en extra gång när ni träffar dem! Det kommer i alla fall jag göra!


Kommentarer
Postat av: Linda Schneider

Gumman!

Ingen bra helg det här inte!!

Hoppas allt börjar bli bättre!

Tänker på dig!

Du vet att du ALLTID kan ringa!

Kramar

2009-11-09 @ 09:24:19
URL: http://lindaschneider.blogg.se/
Postat av: Josephine, Mamma till Elika & Nick

Efter den här helgen kan det bara bli bättre... Tänker på dig!!! Kram

2009-11-09 @ 09:53:24
URL: http://wwwmammatillelika.blogg.se/
Postat av: Tess

Kram på dig i massor från hela familjen vi tänker på dig/er!!!

2009-11-09 @ 11:46:01
URL: http://www.tessliv.blogspot.com
Postat av: Kevins mamma Mia

Hej min fina vän. Jag gråter. Jag har läst.

Du har skrivit det bra. Jag kan nästan se det från din synvinkel, när jag läser kommer bilderna upp från min lilla bebis som ligger i mina armar. Jag är så glad att allt gick bra för både Kevin, Noel, dig, oss. Kan inte bara alla hemskheter förvinna nu? Det räcker och blir över nu för flera år framåt. Finns alltid här för dig. Massor med Kramar och kärlek till er.

2009-11-09 @ 18:41:01
URL: http://svalan87.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett tips nästa gång nån av dina söner sätter i halsen och inte kan andas.. Slå inte i ryggen, då kan dom få ner det i lugnorna.



2009-11-09 @ 19:29:49
Postat av: michelle - mamma till mio!

hej gumman,

självklart förstår jag efter din helg att du hade mycket att tänka på, vi kan ta det när som helst. imorgon ska vi väl till öppna förskolan och fika? och sen på torsdag tänkte jag gå dit igen för på fredag åker jag till öland ju! ska kolla när vi ska åka på fredag, kanske kan ta det på förmiddagen då? vi ses väl imorgon hoppas jag!

Kramar på er!

2009-11-10 @ 12:18:44
URL: http://miogavric.blogg.se/
Postat av: Farmor Karin

Hej! Jag är alldeles matt, när jag läser allt som hänt, men också lycklig att allt gått bra. Änglavakt säger man ju, men också rådigt ingripande. Hoppas nu veckan får gå i lugnare tecken. Vi kommer på fika på torsdag. Kram Karin

2009-11-10 @ 23:02:17
Postat av: Malla

Jag vet inte vad jag ska säga Mickan, så hemskt alltihopa. Jag gråter. Usch. Fy, hemska tanke. Ska genast gå in och krama om min lilla prinsessa som ligger och sover. Skickar över en massa kärlek till er!

KRAM

2009-11-20 @ 21:05:39
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0