Recept: Marängtårta

Publicerat: 2013-05-11 Kl: 12:29:00 | I kategori: Allmänt


 
När jag var hemma hos min farmor när hon fyllde år så hade hennes vännina bakat en så otroligt god marängtårta. Jag bad om recpetet och fick det så gärna. Har bakat tårtan flertalet gånger sen jag fick receptet och flera som ätit den har velat ha receptet så jag tänkte dela med mig av det här till er på bloggen. Jag gör tårtbottnen två gånger för en stor tårta. Gör man den stora får man dubbla receptet på fyllningen. Vill ni ha en liten så gör ni en tårtbotten och delar den i två halvor och följer receptet som det står.
 
 




Marängtårta:

Tårtbotten
4 st äggvitor (spara äggulorna i en bunke)
4 droppar ättikssprit
3 dl socker
3 dl Rice krisp (flingor)

Vispa äggvitorna med ättiksspriten och 1 dl av sockret tills det är tjockt och hårt. Tillsätt resten av sockret och vispa i 1 minut till. (Det ska vara riktigt tjockt) Vänd ner flingorna i smeten occh bred ut på smörat bakplåtspapper. Grädde i 1 ½ timme (90 minuter) på 125 grader.

Fyllning:
4 st äggulor
1 dl socker
1 msk majsena (drygt)
1 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
1 hg smör (alternativt 75 gram smör + en pressad citron)

Vispa ihop allt utom smöret i en kastrull. låt sjuda tills det tjocknar. Rör hela tiden. Tag av från spisen när det tjocknar och blanda i smöret medan krämen är varm. Låt sedan svalna.

Dela kakan i två halvor, lägg krämen emellan. För att göra en stor tårta så behåller du tårtbottnen som den är och gör en till lika stor. Dubbla satsen av fyllning och bred på allting på den stora bottnen (utan att dela den i två halvor) Vispa sedan grädde och täck hela tårtan med grädde. Dekorera med bär, choklad, strössel, frukt eller vad ni vill!

Lycka till!

(Tårtan är glutenfri och för att göra den laktosfri använd laktosfri grädde)

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-03 @ 15:36:11
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0