En dag i Birsta...

Publicerat: 2009-11-02 Kl: 19:49:07 | I kategori: Våra Äventyr!


Här kommer nu en liten uppdatering om vår dag i Birsta.

På onsdagen hade vi tänkt att åka ut till Birsta för att se vad som finns där. Det sägs ju vara Norrlands största köpcentrum. Alltså någon att besöka om man gillar shopping. Tyvärr hade Linda blivit sjuk så hon och Meja stannade på hotellrummet och vilade upp sig. Jag och barnen gick ner och åt frukost vid 8-tiden i vanlig ordning. Gick tillbaka till rummet och gjorde oss färdiga. Efter lite struligheter på rummet kom vi äntligen iväg. Utan att varken veta vilken buss eller vilken tid bussen skulle gå. Jossan hade berättat för mig att dte fanns en speciell buss till just Birsta City som gick ifrån bussterminalen i centrum. Den visste vi vart den låg så vi tog oss dit. Gick runt och kikade efter rätt buss. Barnen satt snällt i vagnen och såg på när deras ivriga och förvirrade mamma efter en stund hittade buss nummer 609 som skulle åka via Birsta! Fick hjälp av busschaufören som var riktigt trevlig. Satte mig ner och inväntade att bussen skulle starta. Det gick ett tag och den startade inte. Busschauffören kom fram till mig och frågade om jag hade busskort. Som ni säkert förstår var mitt svar nej och han sa att jag måste betala 25 kr. Hmm... det här var jag inte van vid. I Stockholm åker man gratis med barnvagn för att man aldrig ska lämna barnen i vagnen under utan uppsyn. Jaja dom satt ju snällt i vagnen och jag gick fram och betalade. Sedan åkte vi iväg. Nu till nästa problem... Hur skulle jag veta när vi var framme, för tro inte att det var någon som ropade ut hållplatserna innan man kom fram till dem olika. Frågade en trevlig pensionär som satt bakom mig om hjälp. Hon berättade för mig att det fanns 4 olika hållplatser och undrade vart jag skulle i själva Birsta och visade mig när jag skulle av. Själva området var stort och kunde inte gå att ta misste på!!! Likande ungefär Barakby handelsplats eller Kungens Kurva. Fick massor av hjälp att ta ner vagnen från bussen och busschaufören hjälpte till fårn utsidan. Jag kan inte klaga på att jag inte kände mig välkommen här inte. =) Tack för de!


Noel och Levi på Bussen till Birsta

Framför mig hade jag nu ett stort köpcentrum med stora röda bokstäver Birsta City!
Vi var framme. Vi gick in i köpcentrumet och började kika i affärerna. Vi gick först in på Cubus. Där hittade jag 3 par boxer kalsonger till Noel som jag köpte och ett par byxor som jag fick lämna tillbaka för att dom var för små. (små i storlekarna på Cubus kanske ?!?!) Vi gick även in på Lagerhaus, Village, Panduro, och alla andra vanliga klädbutiker. Noel sprang runt och kikade i butikerna tillsammans med mig. Visade vad han "ville ha" hihi!  Sedan var det dags för Lunch. Vi åt i foodcourten på Donatello. Det blev pasta som var riktigt god men tyvärr åt Noel lika dåligt som han gjort hela veckan i Sundsvall =( Levi åt i alla fall med god aptit som han alltid gör! Detb glädjer mig. Han somnade på en gång sen

Efter lunchen kikade vi runt lite till ihopp om att oxå skulle sova. Men det ville han inte. Så vi gick ut och kikade i affärerna där ute. Bland annat Barnens Hus. Vi hittade inget speciellt där utan gick vidare. Hade även för mig att Drakborgen skulle ligga i Birsta. Så vi letade oss dit. Vi hittade det alldeles bakom Claes Ohlson och gick in. Drakborgen är ett lekland för barn och är hur roligt som helst! Noel var lite blyg i början och ville vara lite försiktig. Passade på att följa med honom medan Levi sov i vagnen, som jag självklart kollade till lite då och då. Allt medan tiden gick började Noel känna sig mer bekväm. Det var inte så mycket folk där heller trots att dte var Höstlov. Levi vaknade efter ca 1 timme och vi tog en dricka paus. Noel fick köpa sin egen festis. Sen var det en annan fart på honom. Jag och Levi fick inte följa med honom. Han ville gå själv så vi spanade på honom i smyg medan levi kröp runt på mattan. Efter det blev dte glasspaus och lite mer spring i hinderbanan innan Noel var så trött att vi gick ut. Utan att behöva övertala honom följde han med utan minsta motgång. Så trött var han allt! Efter ca 3 timmar på drakborgen somnade Noel i vagnen.


Här är en liten överblick över Drakborgen, klätterställningen för stora och för små barn och sen fikadelen.


Noel åker kana både med och utan lillebror i lilla klätterställningen


Drickapaus innan det bär iväg igen...


Fasaden är byggd som en borg! Fiffigt va!


Jonas ringde och sa att dom strax skulle sluta och frågade då om han kunde hämta oss. Han skulle komma om ca 1 timme och då passade jag på att gå runt på IKEA en sväng. Vem vill inte gå runt på IKEA i lugn och ro! Få lite tips och nya idéer! När Jonas väl kom var vi alla helt trötta efter en lång dag! Avslutade dagen med middag på hotellet med fläskfilémedaljonger hemmagjorda klyftpotatiser och Rödvin! Mums! (Noel åt som tidigare väldigt dåligt, men hade kul ändå!)

En underbar dag!




Föröskte få en bild på oss alla 3. Det gick sådär. Noel somnade strax efter bilden togs.

Ser ni att han har Levis napp?! Noels napp hade vi tappat bort, tur lillebror ville låna ut


Alla bilder är tagna med mobilen då kameran är sönder.

Kommentarer
Postat av: Josephine, Mamma till Elika & Nick

vilken härlig dag =) Drakborgen måste jag åka till med barnen när jag är där uppe :-)

2009-11-02 @ 21:49:42
URL: http://wwwmammatillelika.blogg.se/
Postat av: michelle - mamma till mio!

gu vilket mysig dag =) ni verkar ha haft roliigt allihopa!

2009-11-03 @ 18:26:03
URL: http://miogavric.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0